למי מיועד השרות?

"אדם עם מש"ה – הוא אדם שמחמת חוסר ההתפתחות או התפתחות לקויה של כושרו השכלי מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לטיפול".

"מוגבלות שכלית התפתחותית מתאפיינת במגבלות משמעותיות בתפקוד השכלי ובהתנהגות המסתגלת הבאות לידי ביטוי במיומנויות הסתגלותיות, תפיסתיות, חברתיות ומעשיות".

חוק הסעד לטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית (תשכ"ט – 1969)

אדם עם מש"ה שיש ברשותו הכרה על ידי וועדת אבחון בתוקף, יוכל לקבל את שירותים המוצעים.

איך מקבלים הכרה בשרות לאדם עם מש"ה?


ההכרה היא בהתאם להחלטת וועדת אבחון מטעם השרות לאדם עם מש"ה. וועדה זו מחליטה האם האדם לוקה במש"ה ומהי רמת תפקודו, וכן על המשך דרכי הטיפול באדם עם מש"ה. החלטות הוועדה הם בעלי תוקף משפטי, וניתן לערער עליהם כ - 45 יום לאחר קבלת החלטות הוועדה לבימ"ש השלום בת"א.

אילו טפסים נדרשים לצורך הפניה לוועדת אבחון?

  • דוח חינוכי – תפקודי / דוח תעסוקתי.

  • דוח רפואי.

  • דוח מפסיכיאטר.

  • דוח פסיכולוגי / דוח מהמכון להתפתחות הילד.

  • צו אפוטרופוס / תומך החלטה ללקוחות מעל גיל 18.

  • ללקוח מעל גיל 18  צלום תעודת זהות (כולל הספח). לקוחות עד גיל 18 צילום תעודת הזהות של ההורים (כולל ספח).

בהתאם לנהלי משרד הרווחה יש צורך לחזור לוועדת האבחון בטווח של בין 3-5 שנים ולהמציא מסמכים עדכניים.

שירותים בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית

לחצו על שאלה על מנת לצפות בתשובה:

אילו שירותים ומענים ניתנים מגיל ינקות עד גיל 21?

  1. מעון יום שיקומי - מיועד לפעוטות עד גיל 3. מדובר במסגרת טיפולית - שיקומית הכוללת צוות רב -מקצועי (פסיכולוג, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ועוד). קיימת זכאות להסעה ולליווי בהסעה, מבית הילד למעון ובחזרה. 
     שילוב במעון יום שיקומי מותנה ב:
    • אישור של ביטוח לאומי על קבלת גמלת ילד נכה.
    •  דו"ח אבחוני מהמכון להתפתחות הילד שממליץ על שילוב במעון יום שיקומי.
    •  דו"ח סוציאלי מעו"ס הלשכה לשירותים חברתיים.
    •  קיום ועדת הערכה מחוזית במשרד הרווחה.
       
  2. ליווי סייעת במעון - מיועד לילדים עם עיכוב התפתחותי / ילדים עם בעיה רפואית עד גיל 3.
    מותנה ב:
    • שילוב הילד במעון יום המוכר ע"י התמ"ת (לדוגמא: נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה וכו'). השרות לא ניתן לילדים שמשולבים במעונות פרטיים.
    • דו"ח אבחוני מהמכון להתפתחות הילד או מרופא המטפל שממליץ על לווי של סייעת במסגרת המעון.
    • דו"ח סוציאלי מעו"ס הלשכה לשירותים חברתיים.
    • קיום ועדה מחוזית במשרד הרווחה. אשר תאשר את קבלת הסייעת במעון ותקבע את מס' השעות החודשיות שהסייעת תלווה את הילד.
       
  3. יום שהות ארוך – מיועד לילדים ולמתבגרים עד גיל 21 אשר משולבים ביה"ס לחינוך מיוחד. מהווה מסגרת טיפולית ומשלימה עבור הילדים בשעות אחה"צ. מתמקד בשיפור המיומנויות החברתיות ובפעילות פנאי.
     
  4. נופשונים - הנופשון הינו מסגרת פנאי הכוללת לינה, במיוחד בסופי שבוע ובחופשות. בנופשון החניכים נמצאים בהשגחה מלאה של צוות מדריכים ללא הורים. הזכאות היא ל- 15 ימי נופשון בשנה, ללא אפשרות צבירה.
     
  5. תכניות מעבר - תכנית שעובדת בשלוב האגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, ומופעלת בד"כ בבתי הספר לחינוך מיוחד שנבחרו לתוכנית בשנתיים האחרונות של הלימודים (גילאים 19-21). המטרה לחשוף את המתבגרים לעולם העבודה על ידי התנסויות בעבודות שונות. מלווה על ידי מדריכים שמגיעים לביה"ס ועובדים עם התלמידים בדגש על עולם התעסוקה תוך מתן מיומנויות וכלים. יש צורך בפנייה של יועצת ביה"ס לעמותה המפעילה את התוכנית בבית הספר, והפנייה לעו"ס במחלקה לש"ח.
     
  6. מסגרות דיור חוץ ביתיות (מעונות, מערכי דיור לעצמאים, הוסטלים) -  המסגרות משמשות מסגרות לחיים, הנותנות מענה לצרכים הטיפוליים, השיקומיים והחינוכיים של הלקוח. שמטרתם הקנייה של מיומנויות יסוד יום יומיות, פיתוח חיים עצמאיים, שיקום תעסוקתי, פעילויות פנאי והעשרה ובניית כלים להסתגלות חברתית נורמטיבית.

אילו שירותים ומענים ניתנים מגיל 21 ומעלה?

  1. תעסוקה מוגנת - מרכזי תעסוקה יומיים המיועדים לאנשים עם מש"ה שסיימו את לימודיהם במסגרת הבית ספרית. השירותים התעסוקתיים מותאמים לרמת התפקוד של האדם עם מש"ה וכוללים עבודה במרכזי תעסוקה מוגנים (מע"ש), שילוב קבוצתי בשוק החופשי בליווי מדריך והשתלבות בשוק החופשי באופן עצמאי. 
     
  2. מרכז יום סיעודי לגילאי 21+ - נותן מענה במהלך שעות היום, לאנשים עם מש"ה בגילאים 21+, שהינם בגיל עבודה אולם עקב מצבם התפקודי המיוחד אינם מסוגלים להשתלב בעולם העבודה ואף לא בתעסוקה מוגנת. השילוב הוא בהתאם להחלטות וועדת האבחון ולאנשים שהוגדרו עם מש"ה ברמת תפקוד טיפולי ו/ או סיעודי. מטרות המסגרת הוא לשפר את המיומנויות האישיות והחברתיות, הקניית הרגלי עבודה בסיסיים והכוונה לחיים עצמאיים. 
     
  3. שירות לאומי - צעירים אשר קיבלו פטור משירות צבאי יכולים להתנדב לשירות לאומי-אזרחי כשתפקודם מאפשר זאת. השרות הלאומי הוא אמצעות עמותות המפעילות תכניות למתנדבים עם צרכים מיוחדים, כגון: עמותת שלומית, בת עמי ועוד. עם סיום השירות הצעירים זכאים להטבות בדומה להטבות אותן מקבלים חיילים משוחררים.
     
  4. התנדבות לצבא - צעירים אשר קיבלו פטור משירות צבאי יכולים להשתלב דרך המחלקה בתכניות שונות בצה"ל, לשם התנדבות משמעותית ומקדמת. זאת בתנאי שתפקודם מאפשר זאת.
     
  5. מסגרות דיור חוץ ביתיות (מעונות, מערכי דיור לעצמאים, הוסטלים) -  המסגרות משמשות מסגרות לחיים, הנותנות מענה לצרכים הטיפוליים, השיקומיים והחינוכיים של הלקוח. שמטרתם הקנייה של מיומנויות יסוד יום יומיות, פיתוח חיים עצמאיים, שיקום תעסוקתי, פעילויות פנאי והעשרה ובניית כלים להסתגלות חברתית נורמטיבית.
     
  6. סביבה תומכת - מדובר בתכנית המספקת שרותי תמיכה, לוויי והכוונה לאנשים עם מש"ה הגרים בבית הוריהם או מנהלים משק בית עצמאי. התוכנית מהווה חלופה להוצאה לסדור חוץ ביתי לאנשים מעל גיל 21 עם מש"ה שעונים על אחד או יותר מהקריטריונים הבאים:
    • אנשים בסיכון, ללא מסגרת, המאופיינים בשוטטות, בעיות בריאות, חשופים לאלימות והזנחה.
    • אנשים הזקוקים לתמיכה בכל תפקודי היום יום.
    • אנשים המתגוררים בגפם.
    • אנשים הגרים עם הוריהם / בני משפחה מבוגרים שאינם מסוגלים לדאוג ולטפל בהם.
       
  7. מועדון חברתי – מיועד לאנשים עם מש"ה מעל גיל 21. מטרתו היא להוות מסגרת חינוכית חברתית לאחר שעות העבודה. כמו כן, נועדו לפתח את כישוריהם המיוחדים, להגביר את פעילותם, בשעות הפנאי ולסייע להם להשתלב בחיי הקהילה.
     
  8. נופשונים - הנופשון הינו מסגרת פנאי הכוללת לינה, במיוחד בסופי שבוע ובחופשות. בנופשון החניכים נמצאים בהשגחה מלאה של צוות מדריכים ללא הורים. הזכאות היא ל- 15 ימי נופשון בשנה, ללא אפשרות צבירה.